ANNET
NOVA / HIOA (2015)

Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø

Skolers Arbeid Med Elevenes Psykososiale Miljo Nova R14 15 (pdf)

Denne rapporten utforsker virksomme strategier og utfordringer i grunnskolers arbeid med å skape et godt psykososialt miljø for elevene.

Rapporten baserer seg på et kvalitativt datamateriale fra 20 barne- og ungdomsskoler som i løpet av de siste årene har opplevd en bedring i skole- miljøet og at eget arbeid har vært sentralt for den positive endringen. Dette er altså skoler med god praksis i skolemiljøarbeid. Det er gjennomført gruppe- intervjuer med skoleledelsen og lærere ved samtlige skoler, og ved fire av dem ble det i tillegg gjennomført feltarbeid med observasjoner i til sammen seks skoleklasser og gruppeintervjuer med de fleste elever i disse klassene.

Rapporten beskriver tre overordnede strategier som går igjen på tvers av skoler i deres arbeid med elevenes psykososiale miljø: atferdsregulering, relasjonsarbeid og fellesskapsbygging. Vi analyserer disse strategiene og drøfter sentrale virksomme elementer og utfordringer ved hver av disse strategiene. I tillegg utforsker vi problemforståelser og definisjoner av mobbing og krenkelser blant skoleledere, lærere og elever. Personalet ved skolene i denne studien arbeider bredt, intensivt og syste- matisk med det psykososiale miljøet. De gir også uttrykk for en bred forståelser av krenkelser og mål om «nulltoleranse» og «å ta alt». Rapporten peker imidlertid også på «blinde flekker» og «harde nøtter»: krenkelser, mobbing og andre former for negativ samhandling og gruppedynamikker – fenomener som enten går under lærernes radar, eller som er vanskelige å løse til tross for intensivt arbeid fra personalets side.

NOVA Rapport 14/2015

ISBN: 9788278945711 / ISSN: 18939503

Eriksen, I. M. & Lyng, S. T. (2015). Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø
Publikasjon NOVA / HIOA
Publikasjonsår 2015
Forfattere Ingunn Marie Eriksen, Selma Therese Lyng
Tittel Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Pedagogisk analyse, Relasjonsbasert klasseledelse
Stikkord Læringsmiljø Skolemiljø Psykososialt Mobbing Krenkende atferd Skoleutvikling Atferd Skole Atferdsproblemer
Eriksen Lyng