BOK

Skoler som lærer kollektivt

Læring i fellesskap gjennom tillitsbasert ledelse
https://www.universitetsforlaget.no/skoler-som-laerer-kollektivt

Denne boken bringer forskningslitteraturen på organisatorisk læring inn i norsk skolesammenheng og forankrer perspektiver på kollektiv profesjonsutvikling i en teoretisk og forskningsbasert ramme. Boken gjør også denne kunnskapen relevant for profesjonsutøvere i skolen.

I de seneste reformene i norsk grunnopplæring holdes bildet av skolen som lærende fellesskap frem som et organisasjonsideal og gir en «renessanse» for tillitsbegrepet og tillitsbasert relasjonsledelse. Det omfatter også i økende grad det sosialpsykologiske klimaet i skolens arbeidsmiljø, sentrert rundt begreper som psykologisk trygghet, kollektiv mestringstro, tillitsbasert ledelse og mestringsorientert ledelse.

Bokens gjennomgående tematikk, organisatorisk læring, er en retning innen organisasjonsforskningen som gir innsyn i kompleksiteten ledere står overfor i arbeidet med å utvikle ny kollektiv kompetanse i skoler. Flere anerkjente, empiriske studier fra ulike skolesystemer viser en sterk sammenheng mellom organisatorisk læring i skoler og tillitsbasert ledelse praktisert av rektorer og mellomledere. Boken binder disse retningene sammen gjennom å belyse hvordan ledere kan bygge tillit og trygge soner i skolens organisasjon for å legge til rette for de voksnes profesjonelle læring.

Målgrupper for boken er rektorer og skoleledere i praksis og utdanning, ledere på skoleeiernivået, teamledere og koordinatorer i skolen og lærere med interesse for kunnskapsbasert skoleutvikling.

Merok Paulsen, J. (2021). Skoler som lærer kollektivt Universitetsforlaget.
Utsteder Universitetsforlaget
Publikasjonsår 2021
ISBN 9788215043821
Forfatter Jan Merok Paulsen
Tittel Skoler som lærer kollektivt
Sider 232
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Skole, Skolekultur, Skoleledelse, Skoleutvikling
Stikkord skoleutvikling, kollektiv utvikling, skoleledelse, Arbeidsmiljø, Psykologisk trygghet, Kollektiv mestringstro, mestringsorientert, Kollektiv læring, Ledelse
Kollektivlaering