I denne artikkelen rettes oppmerksomheten mot samspill ved måltidet. Det som analyseres er medlæring, det vil si prosesser som er innebakt og foregår sammen med andre aktiviteter. Empirisk sett tar artikkelen utgangspunkt i en mikroanalytisk undersøkelse av dialoger mellom førskolelærer og barn i to barnehager i Oslo, hvor blant annet samspillet under måltidet ble videofilmet med jevne mellomrom i løpet av et år.
Ut fra analysen av videomaterialet ble det utviklet to kategorier for å skille mellom samspill av ulike kvalitet, nemlig romslige og trange samspillsmønstre (Bae, 2004,2005,2007).
Denne artikkelen tar for seg romslige samspillsmønstre. Problemstillingen som drøftes er hvilke medlæringsmuligheter romslige samspill inneholder for de barna som er aktivt involvert, og for de som observerer samspillet. Fortolkende analyser viser at i tillegg til det som har kommet fram i tidligere forskning om kunnskap om ernæring, gode spisevaner og bordskikk etc., kan måltidet også romme muligheter for samarbeid rundt praktiske ting, læring angående verdsetting av forskjellighet og mangfold samt det å vise solidaritet i forhold til andre.
Publikasjon | Norsk barnehageforskning |
---|---|
Publikasjonsår | 2009 |
Utgavenummer | 2(1) |
ISSN | 1401-6788 |
Forfatter | Berit Bae
|
Tittel | Samspill mellom barn og voksne ved måltidet. Muligheter for medlæring? |
Sider | 3 – 15 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Barnehage, Gode rutinesituasjoner i barnehagen |
Stikkord | Romslige samspillsmønster samspill måltid medlæring, Berit Bae, Gode rutinesituasjoner i barnehagen barnehage |