BOK

Positive lærer-elev relasjoner

En fortelling fra klasserommet
https://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Spesialped/Positive-laerer-elev-relasjoner

Boken tar utgangspunkt i en konkret skolehverdag der en lærer og hennes sytten tredjeklassinger snakker om hva tallet atten kan være.

Engasjementet er stort. Det er imidlertid ikke matematikkundervisning og barnas tallforståelse som er bokens hovedfokus, men noe som i første omgang er mer usynlig, taust og implisitt: relasjonen og samspillet mellom læreren og elevene hennes. For det er ingen selvfølge at undervisningssituasjoner er så positive som denne. Så hva er det egentlig som skjer i samtalen? Det er dette boken søker å finne svar på. Med sosiokulturell teori som overordnet rammeverk blir samtalen mellom læreren og elevene analysert ved hjelp av ulike teoretiske begreper. Analysen bidrar blant annet til å synliggjøre verbale og nonverbale virkemidler en lærer kan benytte i arbeidet med å utvikle gode relasjoner til elevene sine.

Det å ha en positiv relasjon er viktig for både elever og lærere. Boken henvender seg dermed til lærerstudenter samt studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høyskoler. Den henvender seg også til pedagogisk-psykologisk rådgivere, lærere og andre som er opptatt av å få mer kunnskap om den relasjonelle dimensjonen i undervisning.

Moen , T. (2018). Positive lærer-elev relasjoner Oslo: Gyldendal Akademisk .
Utsteder Oslo: Gyldendal Akademisk
Publikasjonsår 2018
ISBN 9788205493827
Forfatter Torill Moen
Tittel Positive lærer-elev relasjoner
Sider 136
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Skole, Relasjoner
Stikkord Relasjoner, Lærer og elev, Klasserom
Positive Laerer Elev Relasjoner Productimage