Emilia Andersson Bakken Nar Apne Sporsmal Ikke Er Apne (pdf)
Helklassesamtaler er en vanlig undervisningsmetode i mange klasserom. Klasseromsforskning har imidlertid pekt på visse utfordringer knyttet til gjennomføringen av denne metoden. Den hyppigste undervisningsinstruksjonen under helklassesamtaler er spørsmål-svar-sekvenser, og flere studier har vist at mange spørsmål fra læreren har en tendens til å blokkere kommunikasjonen i klasserommet. Denne artikkelen går nærmere inn på spørsmål-svar-strukturer innenfor én spesiell type helklassesamtale, nemlig litterære samtaler.
Andersson-Bakken, E. (2015). Når åpne spørsmål ikke er åpne: - Hva karakteriserer lærerspørsmål i en litterær samtale?
Publikasjon | Nordic Studies in Education |
---|---|
Publikasjonsår | 2015 |
Utgavenummer | Vol. 35 |
ISSN | 1891-5914 |
Forfatter | Emilia Andersson-Bakken
|
Tittel | Når åpne spørsmål ikke er åpne: - Hva karakteriserer lærerspørsmål i en litterær samtale? |
Sider | 18 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Spørsmål og interaksjon i klasserommet, Skole |
Stikkord | lærerspørsmål, Litterære spørsmål, Helklasseundervisning, Klasseromsforskning, Refleksiv praksis, Undervisningsmetodikk, Undervisningsmetoder, Dialogpedagogikk, Læring, Klasseromspedagogikk, Klassesamtaler, Interaksjon, Undervisning, Diskusjon |