FORSKNINGSARTIKKEL
Nordic Studies in Education (2015)

Når åpne spørsmål ikke er åpne: - Hva karakteriserer lærerspørsmål i en litterær samtale?

Emilia Andersson Bakken Nar Apne Sporsmal Ikke Er Apne (pdf)

Helklassesamtaler er en vanlig undervisningsmetode i mange klasserom. Klasseromsforskning har imidlertid pekt på visse utfordringer knyttet til gjennomføringen av denne metoden. Den hyppigste undervisningsinstruksjonen under helklassesamtaler er spørsmål-svar-sekvenser, og flere studier har vist at mange spørsmål fra læreren har en tendens til å blokkere kommunikasjonen i klasserommet. Denne artikkelen går nærmere inn på spørsmål-svar-strukturer innenfor én spesiell type helklassesamtale, nemlig litterære samtaler.

Andersson-Bakken, E. (2015). Når åpne spørsmål ikke er åpne: - Hva karakteriserer lærerspørsmål i en litterær samtale?
Publikasjon Nordic Studies in Education
Publikasjonsår 2015
Utgavenummer Vol. 35
ISSN 1891-5914
Forfatter Emilia Andersson-Bakken
Tittel Når åpne spørsmål ikke er åpne: - Hva karakteriserer lærerspørsmål i en litterær samtale?
Sider 18
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Spørsmål og interaksjon i klasserommet, Skole
Stikkord lærerspørsmål, Litterære spørsmål, Helklasseundervisning, Klasseromsforskning, Refleksiv praksis, Undervisningsmetodikk, Undervisningsmetoder, Dialogpedagogikk, Læring, Klasseromspedagogikk, Klassesamtaler, Interaksjon, Undervisning, Diskusjon
2Andersson Bakken