Emilia Andersson Bakken Nar Apne Sporsmal Ikke Er Apne (pdf)
Helklassesamtaler er en vanlig undervisningsmetode i mange klasserom. Klasseromsforskning har imidlertid pekt på visse utfordringer knyttet til gjennomføringen av denne metoden. Den hyppigste undervisningsinstruksjonen under helklassesamtaler er spørsmål-svar-sekvenser, og flere studier har vist at mange spørsmål fra læreren har en tendens til å blokkere kommunikasjonen i klasserommet. Denne artikkelen går nærmere inn på spørsmål-svar-strukturer innenfor én spesiell type helklassesamtale, nemlig litterære samtaler.
Andersson-Bakken, E. (2015). Når åpne spørsmål ikke er åpne: - Hva karakteriserer lærerspørsmål i en litterær samtale?
| Publikasjon | Nordic Studies in Education |
|---|---|
| Publikasjonsår | 2015 |
| Utgavenummer | Vol. 35 |
| ISSN | 1891-5914 |
| Forfatter | Emilia Andersson-Bakken
|
| Tittel | Når åpne spørsmål ikke er åpne: - Hva karakteriserer lærerspørsmål i en litterær samtale? |
| Sider | 18 |
| Språk | Norsk (bokmål) |
| Temaer | Spørsmål og interaksjon i klasserommet, Skole |
| Stikkord | lærerspørsmål, Litterære spørsmål, Helklasseundervisning, Klasseromsforskning, Refleksiv praksis, Undervisningsmetodikk, Undervisningsmetoder, Dialogpedagogikk, Læring, Klasseromspedagogikk, Klassesamtaler, Interaksjon, Undervisning, Diskusjon |