Optimal læring og utvikling i skolen forutsetter at elevene er motivert for skolearbeidet. Dette er derfor en av de viktigste oppgavene for lærerne.
En av de største utfordringene som lærere står overfor, er å motivere elevene. I de fleste skoleklasser varierer elevenes motivasjon kraftig: Noen elever viser høy motivasjon for skolearbeidet, mens andre viser lav interesse og yter liten innsats på skolen.
I denne boka utleder og drøfter forfatterne tilrettelegging for motivasjon med utgangspunkt i teori og forskning. Det er avgjørende at lærerne ikke bare kjenner pedagogiske prinsipper og praktiske implikasjoner, men at de også kjenner teoriene som de praktiske anbefalingene er utledet fra. Boka legger derfor vekt på å vise sammenhenger mellom teori og praksis.
Utsteder | Oslo: Universitetetsforlaget |
---|---|
Publikasjonsår | 2015 |
ISBN | 9788215024899 |
Forfattere | Einar M. Skaalvik, Sidsel Skaalvik
|
Tittel | Motivasjon for læring |
Sider | 128 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Motivasjon og mestring |
Stikkord | motivasjon læring motivasjon skolen læring mestring mål selvvurdering selvverd læringsmotivasjon pedagogisk psykologi |