BOK
20 år med lesing i PISA (2020)

Like muligheter til god leseforståelse?

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/80701/like_muligheter_til_god_leseforstaaelse.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Like Muligheter Til God Leseforstaaelse (pdf)

Denne boka er den andre norske publikasjonen med resultater fra PISA 2018 fra prosjektets side. I desember 2019 ble det publisert en kortrapport med hovedresultater fra undersøkelsen. Kortrapporten presenterte de viktigste resultatene om elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag, i tillegg til å ha med resultater om læringsmiljø og likeverd. Kortrapporten var tenkt som en formidlingsrapport og skulle kunne leses av folk som var interessert i å få et innblikk i PISAresultatene. Denne boka går i dybden på ett tema, nemlig lesing, og retter seg dermed mot lesere som er spesielt interessert i dette fagområdet. Lesing var hovedområde for tredje gang i PISA 2018.

Stjern Frønes, T. . & Jensen, F. (2020). Like muligheter til god leseforståelse? .
Publikasjonsår 2020
Forfattere Tove Stjern Frønes, Fredrik Jensen
Tittel Like muligheter til god leseforståelse?
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Lesing
Stikkord Lesing, PISA, Leseforståelse, Lese, Lesestrategier, Lesevaner
Frones Jensen