FORSKNINGSARTIKKEL
Nordisk Barnehageforskning 2010 (2010)

Kartlegging av barns språk

Godt for hvem - godt for hva?
Liv Gjems Kartlegging Av Barne Sprak (pdf)

I denne artikkelen diskuterer Gjems betydningen av lærerens kunnskap om barns språkopplæring som kvalifikasjon for å kartlegge språk i barnehagen. Lærerne må kunne bruke kartleggingsresultatene på måter som støtter barns språkopplæring og utvikling. Kartleggingen, enten om den er standardisert eller ikke, vil ikke gi lærerne noen informasjon om hvordan de kan hjelpe barna som sliter med språkopplæring. Testing og kartlegging kan avsløre når et barn mestrer noe eller ikke. De viser ikke hvordan et barn lærer språk og hvordan barnet kan bli assistert i sin læringsprosess. En studie av 46 barnehagelærerstudenter i språkinteraksjoner med barn viste at mange av dem tilbød barn lite språkstøtte. De inviterte sjelden barn til å snakke og deres ordforråd inneholdt ikke mange kjente eller ukjente ord. Kartlegging av barns språkkunnskaper gir liten effekt dersom lærerne mangler kunnskap om betydningen av et rikt språkmiljø og hvordan man støtter barns språklæring.

Gjems, L. (2010). Kartlegging av barns språk Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/286/300
Publikasjon Nordisk Barnehageforskning 2010
Publikasjonsår 2010
Utgavenummer 3/3
ISSN 1890-9167
Forfatter Liv Gjems
Tittel Kartlegging av barns språk
Sider 8
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Barnehage, Kartlegging, Språkutvikling
Stikkord språk utvikling, Kartlegging, Barnehage
Bilde Livgjems Sprak