I denne artikkelen diskuterer Gjems betydningen av lærerens kunnskap om barns språkopplæring som kvalifikasjon for å kartlegge språk i barnehagen. Lærerne må kunne bruke kartleggingsresultatene på måter som støtter barns språkopplæring og utvikling. Kartleggingen, enten om den er standardisert eller ikke, vil ikke gi lærerne noen informasjon om hvordan de kan hjelpe barna som sliter med språkopplæring. Testing og kartlegging kan avsløre når et barn mestrer noe eller ikke. De viser ikke hvordan et barn lærer språk og hvordan barnet kan bli assistert i sin læringsprosess. En studie av 46 barnehagelærerstudenter i språkinteraksjoner med barn viste at mange av dem tilbød barn lite språkstøtte. De inviterte sjelden barn til å snakke og deres ordforråd inneholdt ikke mange kjente eller ukjente ord. Kartlegging av barns språkkunnskaper gir liten effekt dersom lærerne mangler kunnskap om betydningen av et rikt språkmiljø og hvordan man støtter barns språklæring.
Publikasjon | Nordisk Barnehageforskning 2010 |
---|---|
Publikasjonsår | 2010 |
Utgavenummer | 3/3 |
ISSN | 1890-9167 |
Forfatter | Liv Gjems
|
Tittel | Kartlegging av barns språk |
Sider | 8 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Barnehage, Kartlegging, Språkutvikling |
Stikkord | språk utvikling, Kartlegging, Barnehage |