FORSKNINGSARTIKKEL
Tidsskrift for kjønnsforskning (2018)

Guttepanikk og jentepress

Paradokser og kunnskapskrise
Guttepanikk Og Jentepress Paradokser Og Kunnskapskrise (pdf)

Er gutter de nye skoletaperne? Artikkelen ser nærmere på tre av hovedtemaene i debatten om kjønn og skole: karakterforskjeller i grunnskolen, frafall i videregående skole og kjønnede overganger til høyere utdanninger. Det belyses hvordan forskjellene har utviklet seg historisk og hvilke konsekvenser de kan tenkes å ha for det videre utdanningsforløp og yrkeskarriere. Dernest drøftes mulige årsaker til de kjønnsforskjellene som finnes og det reflekteres over hvorfor fremstillinger av kjønnsforskjeller i skolen ofte blir så forenklet og polarisert. Kjønnsforskjeller i skole og utdanning fremkommer som en innfløkt kombinasjon av hva kjønn betyr psykologisk og motivasjonsmessig, hvilke institusjonelle og strukturelle rammer det er for å uttrykke kjønnede preferanser og hvordan begge deler endrer seg over tid.

Bjerrum Nielsen, H. . & Henningsen, I. (2018). Guttepanikk og jentepress Hentet fra https://www.idunn.no/file/pdf/67067821/guttepanikk_og_jentepress_paradokser_og_kunnskapskrise.pdf
Publikasjon Tidsskrift for kjønnsforskning
Publikasjonsår 2018
Utgavenummer 1-2-2018
ISSN 1891-1781
Forfattere Harriet Bjerrum Nielsen, Inge Henningsen
Tittel Guttepanikk og jentepress
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Skole, Kjønn
Stikkord kjønn, gutter, jenter, skoleprestasjoner, utdanningsvalg, frafall, høyere utdanning, modernisering
Nielsen Henningsen Guttjente