Er gutter de nye skoletaperne? Artikkelen ser nærmere på tre av hovedtemaene i debatten om kjønn og skole: karakterforskjeller i grunnskolen, frafall i videregående skole og kjønnede overganger til høyere utdanninger. Det belyses hvordan forskjellene har utviklet seg historisk og hvilke konsekvenser de kan tenkes å ha for det videre utdanningsforløp og yrkeskarriere. Dernest drøftes mulige årsaker til de kjønnsforskjellene som finnes og det reflekteres over hvorfor fremstillinger av kjønnsforskjeller i skolen ofte blir så forenklet og polarisert. Kjønnsforskjeller i skole og utdanning fremkommer som en innfløkt kombinasjon av hva kjønn betyr psykologisk og motivasjonsmessig, hvilke institusjonelle og strukturelle rammer det er for å uttrykke kjønnede preferanser og hvordan begge deler endrer seg over tid.
| Publikasjon | Tidsskrift for kjønnsforskning |
|---|---|
| Publikasjonsår | 2018 |
| Utgavenummer | 1-2-2018 |
| ISSN | 1891-1781 |
| Forfattere | Harriet Bjerrum Nielsen, Inge Henningsen
|
| Tittel | Guttepanikk og jentepress |
| Språk | Norsk (bokmål) |
| Temaer | Skole, Kjønn |
| Stikkord | kjønn, gutter, jenter, skoleprestasjoner, utdanningsvalg, frafall, høyere utdanning, modernisering |