FORSKNINGSARTIKKEL
Tidsskrift for ungdomsforskning (2011)

Faglig og personlig støtte

Om betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev sett fra elevens ståsted
Bo Hovdenak Stotte (pdf)

I artikkelen drøfter Bø og Stenersen Hovdenak hva som kjennertegner en god relasjon mellom lærer og elev, vurdert fra elevenes ståsted, og den betydning denne relasjonen har for elevenes holdninger til skolefagene. begrepene faglig og personlig støtte står sentralt i analysen. Faglig støtte dreier seg først og fremstom hjelp til skolefaglige spørsmål. Personlig støtte handler om at elevene føler seg verdsatt, om å bli møtt med respekt og bli rettferdig behandlet. Artikkelen er basert på funn fra prosjektet "Kunnskapsproduksjon og identitetskonstruksjon - skolen som en del av ulike ungdommers oppvekstmiljø", Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitet i Oslo, og bygger på intervjuer med 18 elever i tiende klasse ved to ungdomsskoler i Oslo.

Bø, A. K. & Hovdenak, S. S. (2011). Faglig og personlig støtte Hentet fra https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/1038/918
Publikasjon Tidsskrift for ungdomsforskning
Publikasjonsår 2011
Utgavenummer 11/1
Forfattere Anne Kristin Bø, Sylvi Stenersen Hovdenak
Tittel Faglig og personlig støtte
Sider 17
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Skole, Relasjoner
Stikkord faglig og personlig støtte, lærer elev relasjon, skole
Bo Hovdenak Stotte