I artikkelen drøfter Bø og Stenersen Hovdenak hva som kjennertegner en god relasjon mellom lærer og elev, vurdert fra elevenes ståsted, og den betydning denne relasjonen har for elevenes holdninger til skolefagene. begrepene faglig og personlig støtte står sentralt i analysen. Faglig støtte dreier seg først og fremstom hjelp til skolefaglige spørsmål. Personlig støtte handler om at elevene føler seg verdsatt, om å bli møtt med respekt og bli rettferdig behandlet. Artikkelen er basert på funn fra prosjektet "Kunnskapsproduksjon og identitetskonstruksjon - skolen som en del av ulike ungdommers oppvekstmiljø", Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitet i Oslo, og bygger på intervjuer med 18 elever i tiende klasse ved to ungdomsskoler i Oslo.
Publikasjon | Tidsskrift for ungdomsforskning |
---|---|
Publikasjonsår | 2011 |
Utgavenummer | 11/1 |
Forfattere | Anne Kristin Bø, Sylvi Stenersen Hovdenak
|
Tittel | Faglig og personlig støtte |
Sider | 17 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Skole, Relasjoner |
Stikkord | faglig og personlig støtte, lærer elev relasjon, skole |