BOK

Eleven som aktør

Fokus på elevens læring og handlinger i skolen
https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/eleven-som-aktor-2-utg-uf.html

Eleven som aktør handler om den betydning lærerens forståelse for og kjennskap til eleven har for elevens læring og vekst. Flere eksempler fra skolehverdagen knytter bokas kunnskapsgrunnlag til praksis. Eleven som aktør har stor aktualitet gjennom et økt fokus på elevkunnskap og klasseledelse.

Nordahl tar utgangspunkt i at barn og unge er aktører i egne liv og søker på det grunnlaget å stimulere til bevisstgjøring om hvordan læreren kan møte eleven og tilrettelegge for både faglig og sosial læring. Han drøfter hvordan læringsstrategier og handlinger i skolen kan forstås. Han beskriver konkrete tilnærmingsmåter for læreren, og legger særlig vekt på relasjonelle forhold, klasseledelse, undervisningsstrategier og sosial kompetanse.

Nordahl, T. (2010). Eleven som aktør Oslo: Universitetsforlaget.
Utsteder Oslo: Universitetsforlaget
Publikasjonsår 2010
ISBN 9788215016009
Forfatter Thomas Nordahl
Tittel Eleven som aktør
Sider 208
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Pedagogisk analyse, Relasjonsbasert klasseledelse
Stikkord elever lærere læring læringsmiljø klassemiljø relasjoner elevrollen, klasseledelse klasseromspedagogikk dannelse pedagogikk skolen Undervisning Sosial systemteori
Elevsomsktor