Heftet presenterer en modell for analyse av pedagogiske utfordringer som lærere og skoleledere kan møte i forhold til enkeltelever, grupper eller klasser av elever og på skolenivå.
Modellen er ikke en undervisningsmetode, men en systematisk måte å analysere utfordringer for så å komme fram til hensiktsmessige tiltak i den pedagogiske praksis. Analysemodellen er utviklet ut fra forskningsbasert kunnskap, og den er utprøvd og evaluert med gode resultater i forhold til elevenes faglige og sosiale læringsutbytte.
Disse positive resultatene er oppnådd ved at modellen primært retter søkelys på de faktorene i læringsmiljøet og undervisningen som forskning viser at har en positiv effekt på elevenes læring.
Denne pedagogiske analysemodellen og dette heftet kan brukes av lærere og skoleledere i sitt daglige arbeid, men det kan også med fordel brukes i grunn- og videreutdanning av lærere.
Utsteder | Oslo: Gyldendal Akademisk |
---|---|
Publikasjonsår | 2012 |
ISBN | 9788205423084 |
Forfatter | Thomas Nordahl
|
Tittel | Dette vet vi om: Pedagogisk analyse |
Sider | 64 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Dette vet vi om, Pedagogisk analyse |
Stikkord | Dette vet vi om, pedagogisk analyse |
