Det er lærerens ansvar å lede klasser og undervisningsforløp på en hensiktsmessig måte som gir eleven et godt læringsutbytte. Lærere som klarer dette, fremstår som tydelige voksenpersoner. De er samtidig interessert i elevene og har et godt og nært forhold til dem så de opplever å bli likt og anerkjent. Slike lærere motiverer elevene til en god arbeidsinnsats. De skaper ro og forutsigbarhet i undervisningen, de er engasjerte og støttende, og det er ingen tvil hos elevene om hvem som har ansvaret eller bestemmer. Dette heftet kommer inn på:
• Lærerens utøvelse av ledelse
• Klasseledelsens betydning for elevenes læring og atferd
• Hva er lærerautoritet?
• Det asymmetriske forholdet i pedagogisk ledelse
• Praktisk ledelse av klasser og undervisningsforløp, inkludert konflikthåndtering
| Utsteder | Oslo: Gyldendal Akademisk |
|---|---|
| Publikasjonsår | 2012 |
| ISBN | 9788205423138 |
| Forfatter | Thomas Nordahl
|
| Tittel | Dette vet vi om: Klasseledelse |
| Sider | 58 |
| Språk | Norsk (bokmål) |
| Temaer | Dette vet vi om, Skole |
| Stikkord | Dette vet vi om, Klasseledelse |