Det er lærerens ansvar å lede klasser og undervisningsforløp på en hensiktsmessig måte som gir eleven et godt læringsutbytte. Lærere som klarer dette, fremstår som tydelige voksenpersoner. De er samtidig interessert i elevene og har et godt og nært forhold til dem så de opplever å bli likt og anerkjent. Slike lærere motiverer elevene til en god arbeidsinnsats. De skaper ro og forutsigbarhet i undervisningen, de er engasjerte og støttende, og det er ingen tvil hos elevene om hvem som har ansvaret eller bestemmer. Dette heftet kommer inn på:
• Lærerens utøvelse av ledelse
• Klasseledelsens betydning for elevenes læring og atferd
• Hva er lærerautoritet?
• Det asymmetriske forholdet i pedagogisk ledelse
• Praktisk ledelse av klasser og undervisningsforløp, inkludert konflikthåndtering
Utsteder | Oslo: Gyldendal Akademisk |
---|---|
Publikasjonsår | 2012 |
ISBN | 9788205423138 |
Forfatter | Thomas Nordahl
|
Tittel | Dette vet vi om: Klasseledelse |
Sider | 58 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Dette vet vi om, Skole |
Stikkord | Dette vet vi om, Klasseledelse |
