BOK

Dette vet vi om: Klasseledelse

https://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Generell-pedagogikk/Klasseledelse

Det er lærerens ansvar å lede klasser og undervisningsforløp på en hensiktsmessig måte som gir eleven et godt læringsutbytte. Lærere som klarer dette, fremstår som tydelige voksenpersoner. De er samtidig interessert i elevene og har et godt og nært forhold til dem så de opplever å bli likt og anerkjent. Slike lærere motiverer elevene til en god arbeidsinnsats. De skaper ro og forutsigbarhet i undervisningen, de er engasjerte og støttende, og det er ingen tvil hos elevene om hvem som har ansvaret eller bestemmer. Dette heftet kommer inn på:

• Lærerens utøvelse av ledelse
• Klasseledelsens betydning for elevenes læring og atferd
• Hva er lærerautoritet?
• Det asymmetriske forholdet i pedagogisk ledelse
• Praktisk ledelse av klasser og undervisningsforløp, inkludert konflikthåndtering

Nordahl, T. (2012). Dette vet vi om: Klasseledelse Oslo: Gyldendal Akademisk.
Utsteder Oslo: Gyldendal Akademisk
Publikasjonsår 2012
ISBN 9788205423138
Forfatter Thomas Nordahl
Tittel Dette vet vi om: Klasseledelse
Sider 58
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Dette vet vi om, Skole
Stikkord Dette vet vi om, Klasseledelse
Klasseledelse Productimage