Rutinesituasjoner er situasjoner der personalet skal gjennomføre en bestemt praktisk oppgave, men hvor det også er rom for kontakt og samspill mellom barn og voksne og barna i mellom. Dette er voksenstyrte situasjoner der personalet har store muligheter til å påvirke det som skjer. De kan støtte opp under barnas emosjonelle, sosiale og språklige utvikling, samt læring, hvis de har fokus på kommunikasjon og samspill i tillegg til det rent praktiske.
Der samspillskvaliteten i rutinesituasjonene ikke er så god som man ønsker kan det derfor være en ide å rette oppmerksomheten mot disse situasjonene. Gode rutinesituasjoner vil gi barna positive erfaringer og mestringsopplevelser mange ganger hver dag.
Dette heftet presenterer teori om relasjoner og samspill, forskning på rutinesituasjoner og forslag til hvordan utviklingsfremmende samspill kan prege de ulike rutinesituasjonene. Den er ment som en inspirasjon til å reflektere over hvordan rutinesituasjonene er organisert og hvorvidt samspillskvaliteten fungerer godt nok, eller om den kan forbedres.
Utsteder | Oslo: Gyldendal Akademisk |
---|---|
Publikasjonsår | 2018 |
ISBN | 97882055008330 |
Forfatter | May Britt Drugli
|
Tittel | Dette vet vi om: Gode rutinesituasjoner i barnehagen |
Sider | 72 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Barnehage, Gode rutinesituasjoner i barnehagen |
Stikkord | Gode rutinesituasjoner i barnehagen barnehage |
