BOK

Dette vet vi om: Forskningsinformert læringsledelse

https://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Generell-pedagogikk/Forskningsinformert-laeringsledelse

Informasjon om elever og medarbeidere og forskningsbasert kunnskap om hva som virker, er grunnlaget for at man som leder, lærer og pedagog gjør intelligente og velbegrunnede valg.

Den forskningsinformerte lærer og leder er ikke slave av regneark, men utøver profesjonell dømmekraft. Forutsetningen for det er at man har kunnskap om hvilke pedagogiske innsatser som har størst mulighet for å virke etter hensikten, hvordan forholdene er i skolen og i den enkelte klasse, hvilke muligheter den enkelte elev skal bygge på, og hvilke utfordringer han eller hun skal håndtere. Denne kunnskapen kan ikke direkte eller mekanisk oversettes til handlinger; til det er undervisning og ledelse alt for komplekse oppgaver. Men den kan brukes til å treffe velinformerte beslutninger og til å forsikre seg om at tiltaket som ble valgt, faktisk hadde ønsket effekt.

Qvortrup, L. (2016). Dette vet vi om: Forskningsinformert læringsledelse Oslo: Gyldendal Akademisk.
Utsteder Oslo: Gyldendal Akademisk
Publikasjonsår 2016
ISBN 9788205492561
Forfatter Lars Qvortrup
Tittel Dette vet vi om: Forskningsinformert læringsledelse
Sider 88
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Dette vet vi om, Skole
Stikkord Dette vet vi om, Læringsledelse
Forskningsinformert Laeringsledelse Productimage