Alle skoler har i dag tilgang til data om hvordan elevene har det i skolen og hvilket læringsutbytte de har, både på nasjonalt og lokalt nivå og basert på egne tester og kartlegginger i den enkelte klasse. Dataene har imidlertid ingen verdi i seg selv. Først når de blir analysert i en lokal kontekst, skapes det grunnlag for å forbedre den eksisterende praksis. For å oppnå et så effektiv utbytte av dataene som mulig, må de drøftes og anvendes i fellesskap, for eksempel i profesjonelle læringsfellesskap og mellom skoleledelsen og lærere.
Dette heftet gir eksempler på hvordan lærere og skoleledere kan analysere og aktivt implementere data i skolens undervisningspraksis til forbedring av den pedagogiske praksis og elevenes læringsutbytte. Dette er konkretisert i eksempler på skole-, klasse og elevnivå.
Utsteder | Oslo: Gyldendal Akademisk |
---|---|
Publikasjonsår | 2016 |
ISBN | 9788205492554 |
Forfatter | Thomas Nordahl
|
Tittel | Dette vet vi om: Bruk av kartleggingsresultater i skolen |
Sider | 88 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Dette vet vi om, Skole |
Stikkord | Dette vet vi om, kartleggingsresultater, kartlegging, skole |
