Det brukes mye ressurser på utviklings- og forskningsprosjekter i skolen. Disse kan bidra til å forbedre skolens praksis for elevene og lærere. Men ofte viser det seg at prosjektene ikke innfrir forventningene til dem og at forskningskunnskapen ikke brukes i skolen. Det er med andre ord et gap mellom praksis og forskning. Økt bruk av forskningskunnskap i skolen forutsetter at den oppleves som forståelig og relevant av skolens praktikere, og det kan forhåpentligvis dette heftet gjøre noe med. Her beskrives en del praksisrelevante forskningstemaer i skoleverdenen, og hvordan skoler og lærere med fordel kan bidra, men også ta i bruk forskningskunnskap i arbeidet sitt. Et annet hovedtema er hvilke forhold som hemmer eller fremmer mobilisering av kunnskap i skolen.
| Utsteder | Oslo: Gyldendal Akademisk |
|---|---|
| Publikasjonsår | 2018 |
| ISBN | 9788205520769 |
| Forfatter | Terje Ogden
|
| Tittel | Dette vet vi om: Anvendelse av forskningskunnskap |
| Sider | 80 |
| Språk | Norsk (bokmål) |
| Temaer | Dette vet vi om, Skole |
| Stikkord | Dette vet vi om, Forskningskunnskap |