BOK

Dette vet vi om: Anerkjennelse, ros og regler i klasserommet

https://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Generell-pedagogikk/Anerkjennelse-ros-og-regler-i-klasserommet

Anerkjennelse, oppmuntring, ros og positive tilbakemeldinger er noe alle har behov for. Det styrker vår oppfattelse og forståelse av oss selv, og det fremmer vår motivasjon og arbeidsinnsats.

Forfatteren tilbakeviser i dette hefte – med klar og tydelig referanse til forskningslitteraturen – at lærere og andre voksne kan rose barn for mye, men han understreker hvor viktig det er at ros gis på en god, målrettet og virkningsfull måte. Det beskrives også hvordan regler er nødvendige for et godt læringsmiljø. Regler og håndhevelsen av disse skaper trygghet og gode rammer for både faglig og sosial læring.

Når lærere gir positive tilbakemeldinger og har tydelige forventninger til elevene, bidrar de til en forebyggende innsats slik at alle elever trives, lærer og mestrer skolehverdagens mange utfordringer bedre.

Målgruppen for dette heftet er først og fremst lærere som arbeider på ulike nivå i grunnopplæringen.

Tveit, A. (2012). Dette vet vi om: Anerkjennelse, ros og regler i klasserommet Oslo: Gyldedal Akademisk.
Utsteder Oslo: Gyldedal Akademisk
Publikasjonsår 2012
ISBN 9788205423121
Forfatter Arne Tveit
Tittel Dette vet vi om: Anerkjennelse, ros og regler i klasserommet
Sider 46
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Dette vet vi om, Skole
Stikkord Dette vet vi om, Skole, Anerkjennelse, Læringsmiljø
Anerkjennelse Ros Og Regler I Klasserommet Productimage