Denne artikkelen har til hensikt å sette fokus på kvalitet i dagtilbudet med utgangspunkt i resultater fra en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført høsten 2012 av Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark, ved 44 danske dagtilbud som har arbeidet med LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse) i perioden 2010-2012. Hovedformålet i arbeidet med LP-modellen er å utvikle gode lærings og utviklingsmiljøer med hensiktsmessige betingelser for barns trivsel, deres personlige, sosiale, språklige og motoriske læring og utvikling. Artikkelen tar utgangspunkt i resultater både i et voksenperspektiv og barneperspektiv, og ser resultatene i lys av begrepet om dagtilbud med høy, god og lav kvalitet (Sheridan 2001). Artikkelens problemstilling er; «hva kjennetegner læringsmiljøet i dagtilbud som arbeider med LP-modellen?»
| Publikasjon | CEPRA-Striben |
|---|---|
| Publikasjonsår | 2013 |
| Utgavenummer | 15/13 |
| ISSN | 1903-8143 |
| Forfatter | Anne-Karin Sunnevåg
|
| Tittel | Dagtilbud med høy, god og lav kvalitet |
| Sider | 13 |
| Språk | Norsk (bokmål) |
| Temaer | Barnehage, Barnehagekvalitet |
| Stikkord | Barnehage, kvalitet, læringsmiljø og pedagogisk analyse |