FORSKNINGSARTIKKEL
CEPRA-Striben (2013)

Dagtilbud med høy, god og lav kvalitet

Denne artikkelen har til hensikt å sette fokus på kvalitet i dagtilbudet med utgangspunkt i resultater fra en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført høsten 2012 av Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark, ved 44 danske dagtilbud som har arbeidet med LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse) i perioden 2010-2012. Hovedformålet i arbeidet med LP-modellen er å utvikle gode lærings og utviklingsmiljøer med hensiktsmessige betingelser for barns trivsel, deres personlige, sosiale, språklige og motoriske læring og utvikling. Artikkelen tar utgangspunkt i resultater både i et voksenperspektiv og barneperspektiv, og ser resultatene i lys av begrepet om dagtilbud med høy, god og lav kvalitet (Sheridan 2001). Artikkelens problemstilling er; «hva kjennetegner læringsmiljøet i dagtilbud som arbeider med LP-modellen?»

Sunnevåg, A. (2013). Dagtilbud med høy, god og lav kvalitet
Publikasjon CEPRA-Striben
Publikasjonsår 2013
Utgavenummer 15/13
ISSN 1903-8143
Forfatter Anne-Karin Sunnevåg
Tittel Dagtilbud med høy, god og lav kvalitet
Sider 13
Språk Norsk (bokmål)
Temaer Barnehage, Barnehagekvalitet
Stikkord Barnehage, kvalitet, læringsmiljø og pedagogisk analyse
Sunnevagdagtilbud