Denne artikkelen har til hensikt å belyse hvordan 4- og 5-åringer i barnehagen trives og opplever relasjonen til de voksne, samt å undersøke om det er noen forskjeller mellom grupper av barn, som kjønn, høy og lav sosial kompetanse og mellom barn som går i ulike pedagogiske institusjoner. Datamaterialet omfatter 1804 barn på første måling og 1720 på andre måling, fordelt på 59 dagtilbud i Danmark. Resultatene indikerer at det er store forskjeller i barnegruppa på begge målingene. Jentene trives bedre enn guttene og de opplever også å ha en bedre relasjon til de voksne. Selv om det er store forskjeller mellom barnehagenes resultater, ser det ut til at barna i mer enn halvparten av barnehagene både trives bedre og har en bedre relasjon til de voksne ved andre måling. Videre tyder resultatene på at det er færre barn som opplever en dårlig relasjon til de voksne og som mistrives i barnehagen i løpet av perioden.
Publikasjon | Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU). |
---|---|
Utsteder | Hedmark: Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU). |
Publikasjonsår | 2016 |
Forfatter | Ann Margareth Aasen
|
Tittel | Barns relasjon til de voksne og trivsel i barnehagen |
Sider | 20 |
Språk | Norsk (bokmål) |
Temaer | Pedagogisk analyse |
Stikkord | LP-modellen, Pædagogisk analyse, Relationer, Dagtilbud |